keskiviikko 23. elokuuta 2017

Atooppinen iho vie sairaslomalle

Ihan alkuun pakko sanoa, että lopussa olevat kuvat voi järkyttää! 


Sain viettää melkein vuoden elämää, jossa ei atooppinen iho vaikuttanut työntekoon tai itsetuntoon. Mun ei oo tarvinnut viime syksyn antibioottirasva kuurin jälkeen käyttää "vahvoja" voiteita. Perusrasva on riittänyt pitämään mun kädet hyvässä kunnossa, jopa talvella. Kädet on mulla ollut pahimmat niin kauan, kuin vain muistan. Tällä hetkellä mun kädet on tosi huonossa kunnossa ja kävin koulun jälkeen näyttämässä niitä sairaanhoitajalle. Sain lääkäriajan vasta huomiselle, joten huomisen aamuvuoron oon ainakin kotona sairaslomalla, jotta saan taas kunnon rasvoja lääkäriltä.
Viime viikon lopulla alkoi kädet kuivumaan hetkessä, ja aloitinkin välittömästi rasvauksen. Käsien tila kuitenkin huononi nopeasti, ja tänään ne on ollut jo kiristävät, kutiavat ja täynnä haavoja. Tällä hetkellä atooppinen ihottuma on myös laaja, joten sitä ei saa mitenkään peittoon. Koulussa hävetti olla ja pidin kädet visusti pöydän alla. 
Lähdin alalle, vaikka tiesin, että joudun välillä olemaan pois epähygieenisten käsien takia. Rakastan kuitenkin tehdä ruokaa ja palvella asiakkaita. Oon löytänyt mulle sopivat tuotteet, joista ei tule mitään oireita ja joita voin käyttää päivittäin. Tällä hetkellä en kyllä osaa sanoa, mistä ihottuma ilmestyi kuin tyhjästä, koska mitään uutta kosmetiikkaa/pesuainetta/ruoka-ainetta en ole käsitellyt. Yleensä mulla tulee välittömästi oireita esim. pesuaineesta, jota en siedä. Enkä suklaatakaan ole syönyt suuria määriä. Joskus oli nimittäin puhetta toisen atoopikon kanssa ja hänelle oli joskus lääkäri sanonut, että suklaa laukaisee atooppisen ihottuman väliaikaisesti. Sen jälkeen oon vähentänyt suklaan syöntiä ja huomannut sen erityisesti käsien kunnossa. Onneks vahvat rasvat, joita saan huomenna, auttavat nopeasti ja kädet on kohta kuin uudet.  

Löytyykö täältä kohtalotovereita, joiden kädet menevät välillä tosi huonoon kuntoon?

Vaikka nää on kauhean näköiset ja haittaa elämää niin se on vaan väliaikaista ja kausittaista. Tiedän, että moni kärsii atooppisen ihottuman takia itsetunto-ongelmista ja monella se on vielä pahempaa kuin mitä mun käsissä on. Oon niin onnellinen, että mun kädet pysyi lähes vuoden hyvässä kunnossa. En edes muista, koska mulla on ollut näin pitkään hyvänä, ei varmaan ikinä. 
Toivottavasti mun ei tarvii olla sairaslomalla kauaa ja kädet paranis nopeasti.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti